سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اى اسیران آز باز ایستید که گراینده دنیا را آن هنگام بیم فرا آید که بلاهاى روزگار دندان به هم ساید . مردم کار ترتیب خود را خود برانید و نفس خود را از عادتها که بدان حریص است باز گردانید [نهج البلاغه]

یاس کبود

بسمه تعالی

«مشاهده»

مقدّمه

بنا به نظر برخی بزرگان تمامی احوال و مقامات عرفانی برای وصول به مقام عالی مشاهده است. والبته تأثیرآن همه مراتب و ریاضت وتهذیب نفس وتمرینات اخلاقی وتحت تلقین مرشد واقع شدن ازنظر معرفه النفس واضح است وحاصل آن که زمینه مستعدی در سالک ایجاد می شود که مناسب  با ظهور حالاتی خاص است که در اصطلاحات صوفیه  مشاهده ‌‍، رؤیت با چشم دل و... تعبیر میشود . والبته تعابیر صوفیه وعرفات از این موضوع یکسان نیست  .

در طی مشاهده است که حالاتی  چون  اشراق و. جذبه و بیخودی و فنا و...پدید می آید . گاهی برای سالک حیرت مخصوصی پیش می آید که طالب با سرگردانی و تحیر وانقلاب رو به نور الهی پیش می رود و در حکم مسافری است که از دره ها و مهالک وظلمات گذشته وناگهان چشمش به اشعه آفتاب افتد و معلوم است که در ابتدا دچار اندهاش  می شود و به واسطه عدم انس با نور چشمش خیره  می گردد ولی اندک اندک  به نور آشنا شده و انس می گیرد، سالک نیز  کم کم با نور الهی  انس گرفته   و با  چشم   دل به مشاهده جمال الهی مانوس می شود  .

در آیة شریفة نور خداوند  به نور آسمانها و زمین وصف شده است و البته این نور با چشم سر دیده نمی شود و فقط با چشم دل  می توان  آن را  شهود کرد . دیدن با چشم دل یعنی قلب به نور یقین حقیقتی را که در عالم غیب مخفی است ببیند    

              چشم دل باز کن که جان بینی                   آنچه نادیدنی است آن بینی                                                  

واین است مقصود از بیانی که امام علی علیه السلام در پاسخ به این پرسش که آیا خدا را دیده ای ؟ فرمود:« لا أعبد  ربا  لم أره ».این نور یقین  که قلب با آن خدا را می بیند خود شعاعی از نور الهی است که به قلب افکنده می شود و اگر خداوند  به فضل خود این  نور را  به قلب مؤ من   نمی افکند رؤیت او محال بود .   پس   آفتاب آمد دلیل آفتاب

با افاضة نور الهی به قلب عارف ،رؤیت جمال حق و حال مشاهده ممکن می شود. در اینجا قصد داریم  بخشی از مطالب ارزشمند عرفا را پیرامون  مبحث مشاهده  مورد بررسی قرار دهیم  .به امید این که الطاف و عنایات  حضرت حق عز اسمه شامل حال همه ما گردد و نور جمالش  بر قلب های ما  تابیدن گیرد تا شاید اشعه ای از فیوضات مطلق حق ما را به شمه ای از مرتبه عالی شهود سوق دهد  .انشاءالله.            ادامه دارد




سمنبر میرزائی ::: چهارشنبه 85/10/13::: ساعت 12:17 صبح

بسمه تعالی

 

السلام علیک یا فاطمه الزهرا

 

در اندوه جگر سوز علی  سلام الله علیه در مواجهه با فاطمه میان در و دیوار و گاه شستن صورت نیلی و بازوی کبود فاطمه هیچ هنرمند عارفی توانسته مثیه بسراید آن چنانکه از عمق رنج آدمی در چروکهای پیشانی علی خبر دهد و وسعت غمهای خلقت را در پهنای اشک علی بشناسد و بشناساند  جز با اشک پنهانی علی ؟

..........................................................................................................................

       ... مادر نمیر ! مردن برای تو زود است و یتیمی برای ما زودتر . ما هنوز کوچکیم  از آب و گل در نیامده ایم هنوز سرهایمان طاقت گرد یتیمی ندارد  .

نهال احتیاج به گلخانه و باغبان دارد  تاب سوز و سرما و باد و توفان  ندارد وما از نهال کوچکتریم و از غنچه ظریفتر  .

اما نه . نمان برای محافظت از ما نمان برای مراقبت ما ...

تو خود اکنون نیاز به تیمار داری بمان تا ما ترا روی چشمان خود مداوا کنیم .

تو اکنون به کشتی نجات توفان زده ای می مانی که به سنگ کینه جهال غریق  شکسته ای و پهلو گرفته ای . بمان برای اینکه ما بی مادر نباشیم  بمان تا ما مادری چون تو داشته باشیم

میدانم که خسته ای و مصیبت بسیار کشیده ای و غم بسیار خورده ای میدانم که به رفتن مشتاقنری تا ماندن  وبدانجا دلبسته تری تا اینجا . اما تو خورشیدی مادر ! بمان ! به خفاشان نگاه نکن  این کوری مزمن دلت را مکدر نکند  تو بخاطر همین چند چشم که آفتاب را می فهمند بمان ! ...

خدا بکشد دشمنان تو را مادر  که در طول چند ماه با سوهان خباثت رشته حیات تورا بریدند

ام کلثوم به فدای چشمانی که لحظه به لحظه بی فروغتر می شوند . ...

 (کشتی پهلو گرفته  سید مهدی شجاعی  ص 124 -118 با تلخیص )




سمنبر میرزائی ::: سه شنبه 85/10/12::: ساعت 11:49 عصر

چگونه توبه کنیم ؟

 

(در روضه سی و یکم از کتاب ریاض السالکین است که )چون اراده توبه کردی، نفس خویش را از تبعات و قلبت را از گناهان پیراسته کن و رویت را عزمی صادق و رجایی واثق به وجه علام العیوب متوجه گردان و چنین دان که تو بنده ای هستی فراری از مولای کریم و رحیم و حکیم که باید به پیشگاهش باز گردی و از گذشته ات پشیمان شوی  تو را بخشد و هر چه خطا کرده ای نادیده انگارد. پس برخیز و غسلی به احتیاط به انجام رسان و لباست را پاکیزه نما و فرایضی چند بجای آر و به نافله ای آن را مزّین کن .

این نماز را سزاور است که به زمین خشوع و خضوع و حیا و سرافکندگی و گریه و اظهار  نیاز و فقر باشد و مکانی که کسی تو را نبیند و صدایت را نشنود جز خدای سبحان  پس چون سلام گفتی نماز را به تعقیبات دنبال کن در حالی که حیا و امید در وجودت ظاهر گشته است وبکوش که قلبت بدو متوجه شود و تماماً روی بدو نمایی در حالی که به نفس خویش سعة جود و رحمتش را به احساس می آوری پس سر به سجده بر، سجده ای همراه با گریه و زاری و شیون به صدایی جزکه خدای تعالی کسی آنرا نشنود پس از آن سر افراشته دار و به وثوق بدان که توبه ات مقبول افتاده و شاد باش که آرزویت برآورده گشته است.            

 

                                                  (توبه: الاوبه الی التوبه من الحوبه آیه الله حسن زاده آملی :ترجمه ابراهیم احمدیان ص153)         

 

     موعظه حسنه

 

ای عزیز اکنون که فرصت است و سرمایه عمرعزیز در دست است و طریق سلوک الی الله مفتوح است و درهای رحمت حق باز است و سلامتی و قوت اعضا و قوا برقرار است و دارالزراع عالم ملک ، بر پاست همتی کن و قدر این نعم الهیه را بفهم و از آنها استفاده نما و کمالات روحانیه و سعادات ازلیه ابدیه را تحصیل کن و از این همه معارف که قرآن شریف آسمانی و اهل بیت عصمت علیهم السلام در بسیط ارض طبیعت مظلمه بسط دادند و عالم را به انوارساطعة الهیه روشن فرمودند تو نیز بهره ای بردار و ارض طبیعت مظلمه خود را به نور حق تعالی منور کن و تبدیل این ارض ظلمانی را ب به ارض نورانی بلکه آسمان عقلانی کن : «یوم تبدل الارض غیر الارض»(ابراهیم 74) « واشرقت الارض بنور رّبها» در آن روز اگر ارض توغیر ارض نشده باشد و به نور رب نورانی نگردیده باشد، ظلمتها و سختی ها و وحشتها و فشارها و ذلتها و عذابها  داری

                                                                                                                    (آداب الصلوه امام خمینی(ره) ص 4- 153 ) 

                                                                                                           میرزائی

 

«‌ هر که گوش دل به گوینده ای دهد او را پرستیده اگر گوینده از طرف خداست خدا را پرستیده و اگر از زبان شیطان سخن گوید شیطان را پرستیده است  » ‹ امام جواد (علیه السلام)›

 

                                                       

 قرآن در حدیث

 

رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلم ) فرمودند :

«ان اردتم عیش السعداء  و موت الشهداء و النجاه یوم الحسره و الظل یوم الحرور و الهدی یوم الضلاله فادرسوا القرآن فا نّه کلام الرحمن و حرز من الشیطان ورُحجان من المیزان »

اگر می خواهید همچون سعادتمندان زندگی کنید و همچون شهیدان از دنیا بروید و در روز حسرت نجات یابید و در روز گرمای سخت سایبانی داشته باشید و در روز گمراهی به راه راست بروید قرآن بخوانید که کلام خدای رحمان و امان از شیطان و سبب سنگینی ترازوی اعمال است .                                                                                                          

 (الحیاه ج2 ص 155)   س.م

 




سمنبر میرزائی ::: سه شنبه 85/10/12::: ساعت 11:49 عصر

فواید سیب

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر مردم می دانستند که سیب چه ویژگی هایی دارد بیمارانشان را به غیر  از  سیب معالجه نمی کردند. آن سریعترین چیز سودمند برای قلب می باشد، آن دارو است.

ابا بصیر گوید: شنیدم که امام باقر علیه السلام فرمود: هنگام خوردن سیب آن را بو کن و سپس بخور. زمانی که این کار راکنی هر مرضی از بدنت بیرون می رود و آنچه که از سوی ارواح رروی آورده آرام می شود.              طب الائمه  مترجم جابر رضوانی ص195 

اسفند( اسپند) یا همان دشتی(به قول ما کرمانی ها)

رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: شاخه ، برگ و ثمره اسپند روییده نمی شود مگر این که ملکی موکل آن است تا به حد رشد برسد و خشک شود. همانا در تنه و برگ و دانه های آن سرّی است. همانا در دانه اسپند شفای هفتاد و دو مرض است . پس به وسیله آن و کندر مداوا کنید.

از امام صادق علیه السلام اسپند و کندر و صنوبرپرسیده شد.  فرمود: ریشه اسپند در زمین و شاخه های آن در هوا به حرکت در نمی آید؛ مگر اینکه ملکی موکل آن می شود تا از بین برود . همانا شیطان از هفتاد خانه ای که اسپند در آن است دوری می کند . آن شفاء هفتاد مرض است که آسانترین آنها جذام است. پس از آن غافل نباشید.

                              طب الائمه  مترجم جابر رضوانی ص95

                                   چشم زخم (نظر به قول کرمانی ها)                     

امام صادق علیه السلام فرمود:هر کس که چیزی از برادر مؤمنش او را به تعجب  در آوردبر آن تکبیر(الله اکبر) بگوید. به درستی که چشم زخم حق است.

امام صادق علیه السلام فرمود: اگر قبرها را برای شما بشکافم، خواهید دید که اکثر مردگانتان بوسیله چشم زخم است. همانا چشم زخم حق است، پس هر کسی چیزی از برادرش او را به تعجب وا داشت درباره آن خداوند را یاد کند؛ چرا که ذکر الله به آن آسیبی نمی رساند.طب الائمه  مترجم جابر رضوانی ص 174

         منصور زمانی بابگهری در وبلاگhttp://babgohar1.myblog.ir




سمنبر میرزائی ::: سه شنبه 85/10/12::: ساعت 11:49 عصر

آداب غذا خوردن پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم

 

حضرت در کنار سفره همانند بنده متواضع می نشست، و سنگینی خود را بر روی ران چپ می افکند. هرگاه در حال صرف غذا بود، تکیه نمی داد. با نام و یاد خدا شروع می کرد، بین دو لقمه خدا را یاد می کرد و سپاس ‍ می گفت. وقتی غذا تناول می فرمود، نام خدا را می برد و حمد و سپاس خدا را بین دو لقمه به جا می آورد. این نکات حاکی از توجه به ولی نعمت و یا و نام خدای سبحان می باشد. او هیچ گاه زیاده روی در تناول غذا نداشت. وقتی بر طعامی دست می نهاد، می فرمود: به نام خدا، خدایا؛ بر ما مبارک قرار ده. او هیچ غذایی را بد نمی شمرد، اگر میل داشت، تناول می کرد و اگر به طعامی تمایل نداشت، آن را ترک می کرد. حضرت تنها غذا نمی خورد، دوست داشت دسته جمعی باشد: بهترین طعام برای او طعام دسته جمعی بود. در هنگام غذا از همه زودتر شروع می کرد و آخر از همه دست می کشید، تا دیگران در غذا خوردن شرم نکنند و گرسنه برنخیزند. از جلو خودش غذا می خورد، غذای داغ نمی خورد، و غذای او بسیار ساده، مانند نان جو بود، هرگز نان گندم نخورد، و به غذای ساده پرانرژی مانند رطب علاقه داشت. [1] .




سمنبر میرزائی ::: سه شنبه 85/10/12::: ساعت 11:39 عصر

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
>> بازدیدهای وبلاگ <<
بازدید امروز: 0


بازدید دیروز: 1


کل بازدید :2962
 
 >>اوقات شرعی <<
 
>> درباره خودم<<
سمنبر میرزائی
فعلا دانشجوی دوره دکتری عرفان اسلامی می باشم
 
>>آرشیو شده ها<<
 
>>اشتراک در خبرنامه<<
 
 
>>طراح قالب<<